Jak zapewnić bezpieczeństwo klientom lokali gastronomicznych?
Zgodnie z wymogami jakie opublikował resort rozwoju, właściciele lokali gastronomicznych muszą zwrócić szczególną uwagę, by między klientami była zachowana co najmniej dwumetrowa odległość. Między stolikami również. Inaczej w przypadku oddzielenia stolików metrowymi przegrodami nad blatem - wówczas stoliki mogą być co metr.
Przy jednym stoliku może swobodnie usiąść rodzina, bądź osoby zamieszkujące wspólne gospodarstwo domowe. Czy będzie można umówić się w takim razie na kawę ze znajomym i usiąść przy jednym stoliku? Jak najbardziej lecz tylko wtedy, gdy nie będziemy siedzieć naprzeciwko siebie, a rozmiar stolika pozwoli, by nasz znajomy znajdował się półtora metra od nas.
Ile osób może przebywać w lokalu?
Restauratorzy muszą także pamiętać, by widocznie oznakować stoliki, które są wyłączone z użytkowania. Natomiast przy wejściu do lokalu umieścić informację o maksymalnej liczbie gości. Tutaj warto dodać, że w pomieszczeniu nie może przebywać więcej niż jedna osoba na cztery metry kwadratowe.
Bardzo ważna jest też dezynfekcja. Dozowniki z płynem dezynfekującym powinny się znaleźć nie tylko przy wejściu do lokalu, ale także na sali jadalnej i przy toalecie. Oprócz tego, że należy przeprowadzić dezynfekcję każdorazowo po zakończeniu obsługi klienta - powierzchnie, z którymi mogą się oni zetknąć muszą być czyszczone co 15 minut.
Zamówienie obsługa lokalu powinna nam podać na tacy, która zaraz po tym, powinna zostać zdezynfekowana.
Polecany artykuł:
Bezpieczeństwo pracowników lokali gastronomicznych w czasie koronawirusa
Pracodawca musi wszystkim zapewnić rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk. Kelnerom i kasjerom zaleca się ponadto noszenie maseczek ochronnych.
Ministerstwo rekomenduje:
- zapewnienie odległości między stanowiskami pracy wynoszącej co najmniej półtora metra chyba, że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności
- ustalenie zadań i procesów, by zwiększyć fizyczne odległości między pracownikami, tam gdzie jest to praktyczne i bezpieczne
- ustalenie stałych, jak najmniej licznych zmian pracowników
- ograniczenie interakcji personelu pracującego na różnych zmianach i zapewnienie czyszczenia i mycia pomieszczeń pomiędzy zmianami
- zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie
- restrykcyjne przestrzeganie zasad higieny
- utrzymywanie wysokiego stopnia higieny osobistej, w tym dbanie o odpowiednią, czystą i – w razie potrzeby – ochronną odzież
- regularne mycie rąk, powstrzymywanie się od niehigienicznych zachowań, na przykład kichania czy kaszlenia, przy produkcji lub styczności z żywnością, szczególna dbałość o czystość toalet itp.
W poniższym materiale wideo, do odwiedzenia swoich ulubionych lokali zachęca Kamila Rutka, właścicielka Rutyny.