road

i

Autor: Pixabay

Kolejny krok do budowy obwodnicy Przemyśla

2021-04-26 13:33

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała dziś o podpisaniu umowy na wykonanie dokumentacji projektowej obwodnicy. Przygotowanie tej dokumentacji to warunek niezbędny do przejścia do kolejnego etapu inwestycji, tj. realizacji zadań w systemie "Projektuj i buduj".

Obwodnica Przemyśla powstanie w ramach rządowego programu 100 obwodnic.

Do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

W województwie podkarpackim powstanie łącznie osiem obwodnic. Będą to obwodnice: 

  • Kolbuszowej w ciągu DK9
  • Nowej Dęby w ciągu DK9
  • Miejsca Piastowego w ciągu DK28
  • Pilzna w ciągu DK73
  • Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73
  • Jasła w ciągu DK73
  • Przemyśla w ciągu DK28/77
  • Sanoka w ciągu DK84 - II etap
obwodnica

i

Autor: GDDKiA

Podpisanie umowy na wykonanie dokumentacji projektowej to kolejny ważny krok w całym procesie.

GDDKiA podpisała taką umowę dla obwodnicy Przemyśla i Miejsca Piastowego.

W obu przypadkach dokumentację przygotuje konsorcjum firm projektowych MPRB (lider), Mosty Kraków i MP Infra (partnerzy). Termin realizacji prac to 33 miesiące. Wartość umowy dla obwodnicy Przemyśla wynosi 12 656 700 zł, zaś dla obwodnicy Miejsca Piastowego 10 688 700 zł. W ramach umów wykonawca opracuje:  studium korytarzowe (SK), studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).

Przez okres 6 miesięcy prowadzony będzie także monitoring osuwisk.

„ Zarówno obwodnica Przemyśla, jak i Miejsca Piastowego, to nowe zadania, dla których proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Obie inwestycje obejmą swoim zakresem powstanie nowych odcinków dróg krajowych klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) wraz ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi (ronda), odcinkami dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu, obiektami inżynierskimi i ochrony środowiska, a także urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.” - czytamy na stronie GDDKiA.

Obwodnica Przemyśla. Którędy poprowadzi?

Planowana trasa powstanie w nowym śladzie dróg krajowych nr 28 i 77 jako droga klasy GP o długości ok. 22 km. Jej budowa pozwoli na usprawnienie ruchu tranzytowego, którego część z autostrady A4 przejmuje droga krajowa nr 77, prowadząc dalej przez Przemyśl na wschód do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce.

Droga krajowa nr 77 pozwala na kontynuację transportu z kierunku północnego (Warszawa, Radom, Jarosław) w stronę Przemyśla. Dalej drogą krajową nr 28 transport kierowany jest do przejść granicznych na południu Polski.

Realizacja obwodnicy w ciągu dróg krajowych nr 28 i 77 pozwoli na skierowanie ruchu tranzytowego poza zabudowę Przemyśla, a to zapewni odciążenie miasta z ruchu pojazdów ciężarowych.

Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców miasta, a nie bez znaczenia będą też względy ekologiczne.

Pierwsze oznaki wiosny w Arboretum w Bolestraszycach

Zdasz test na pieszego? Sprawdź, czy nie stwarzasz zagrożenia!

Pytanie 1 z 15
Kiedy pieszy ma obowiązek posiadać odblaski?