Kolejowy most w Przemyślu to obok wieży zegarowej, Zamku Kazimierzowskiego, czy fontanny z niedźwiadkami jeden z charakterystycznych atrybutów Przemyśla.
Czy mogłoby go zabraknąć? Czy wyobrażacie sobie, że połowa mostu mogłaby zostać po prostu...rozebrana?
Most jest stary i zabytkowy, obecna konstrukcja pochodzi z 1891 roku i PKP PLK chce go remontować. Jednak wizje PKP nie do końca podobają się grupie mieszkańców Przemyśla: społecznikom i miłośnikom historii naszego miasta. To oni stworzyli „Porozumienie MOST” i walczą o to, by most, zachowany w całości stał się obiektem łączącym funkcje: muzealną, komunikacyjną i rekreacyjną.
Może być naprawdę pięknie!
Wyobraźcie sobie, że przez most poprowadzi ścieżka rowerowa, obok niej deptak, który połączy obie części miasta, a całość będzie pod opieką Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, które już wyraziło chęć współpracy przy tym projekcie!
Most byłby w dalszym ciągu symbolem Przemyśla, jednak jego przeznaczenie uczyniłoby z niego obiekt nowoczesny, awangardowy i zdecydowanie przyciągający turystów. A przecież o rozwoju turystyki w naszym mieście od wielu miesięcy tak wiele się mówi!
- Kolej chce wybudować nowy most – mówi Błażej Wilk z „Porozumienia MOST” - my chcemy by stary pozostał i zmienił swoją funkcję. Ten most przetrwał obie wojny światowe, nie pozwólmy, żeby zniszczyli go polscy urzędnicy!
Petycja
„Porozumienie MOST” tworzą: Joanna Markin – Razem na 100, Karol Gajdzik – Fundacja Galicyjskich Dróg Żelaznych, Waldemar Hryniszyn – Fundacja Azymut, Igor Horkiw – Narodnyj Dim, Marek Janowski – Stowarzyszenie Muzeum Ratownictwa i Techniki, Mariusz Sidor – Bloger @PRZEMYŚLmy, Błażej Wilk – Stowarzyszenie MOST
Inicjatorzy „Porozumienia MOST” zachęcają mieszkańców i sympatyków naszego miasta do składania swoich podpisów pod petycją, którą znajdziecie tutaj:
A my zapraszamy do wysłuchania rozmowy Błażejem Wilkiem i Markiem Janowskim, członkami inicjatywy „Porozumienie MOST”: