Przemyscy policjanci w ostatnim czasie dostali 3 zgłoszenia od osób, które dały się nabrać na podstęp oszustów. Sprawcy włamali się na media społecznościowe dwóch mieszkanek Przemyśla oraz jednego mieszkańca z powiatu przemyskiego. Anonimowi oszuści poprzez komunikator skontaktowali się ze znajomymi pokrzywdzonych, a następnie poprosili o pomoc w postaci szybkiej pożyczki poprzez wygenerowany kod BLIK. W taki sposób ochocza pomoc koleżeńska doprowadziła do straty około kilku tysięcy złotych.
Przemyscy policjanci przestrzegają przed oszustwami "na BLIK"
Oszustwo polega na włamaniu się na konta mediów społecznościowych, a następnie pisaniu do potencjalnych znajomych z prośbą o szybką pożyczkę, poprzez udostępnienie kodu BLIK. Ofiara, która loguje się do swojego banku, generuje kod w aplikacji, aby dokonać płatności telefonem. Następnie wysyła gotówkę znajomemu, potwierdzając transakcję.
Co zrobić, aby nie paść ofiarą takiego oszustwa?
Przemyska policja radzi:
- należy stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
- należy potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
- należy sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- należy chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.