Szykują się zmiany w badaniach technicznych pojazdów. Projekt rozporządzenia napisany przez Ministerstwo Infrastruktury dotyczy zakresu i sposobu przeprowadzania badań oraz wzorów dokumentów wydawanych przez warsztaty dokonujące kontroli. Dokument jest odpowiedzią na nowe unijne dyrektywy dla krajów członkowskich. Ministerialny projekt trafił już do konsultacji publicznych, a wejść w życie ma 27 września 2022. Rozporządzenia przewiduje między innymi nowy obowiązek dotyczący niektórych samochodów. Chodzi o sprawdzanie systemu bezpieczeństwa eCall, pozwalającego na szybkie powiadamianie o wypadkach drogowych. Więcej szczegółów w dalszej części artykułu.
Polecany artykuł:
Czym jest system eCall?
System eCall to ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. Związany z inicjatywą eSafety - częścią strategii Komisji Europejskiej zmierzającej do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach i polepszenia transportu. W momencie wypadku eCall automatycznie wysyła zgłoszenie do służb. Urządzenia są obowiązkowo montowane we wszystkich nowych pojazdach osobowych oraz dostawczych do 3,5 tony, które uzyskały homologację po 31 marca 2018 roku.
Jakie auta obejmie badanie systemu eCall?
Obowiązkowe badania eCall dotyczą aut kategorii M1 i N1 wyprodukowanych po 31 marca 2018. Kategoria M1 to auta przystosowane głównie do przewozu osób i bagażu do 8 miejsc siedzących (poza fotelem kierowcy). To na przykład pasażerskie busy. Kategoria N1 to z kolei samochody dostawcze o masie do 3,5 tony. W starszych autach M1 i N1 system eCall montowany jest na życzenie. Nowy obowiązek nie będzie więc ich obejmował. Więcej szczegółów na temat nowego rozporządzenia znajdziecie w projekcie dostępnym na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Polecany artykuł: