Spis treści
- Historia Dyptyku z Melun
- Tajemniczy kamień z Dyptyku z Melun
- Czym były pięściaki?
- Badanie kamienia z Dyptyku z Melun
Historia Dyptyku z Melun
Dyptyk z Melun to dzieło autorstwa Jeana Fouqueta. Francuski malarz stworzył je w połowie XV wieku na zlecenie Stefana Chevaliera, który pełnił rolę sekretarza i skarbnika króla Karola VII. Dzieło nazywane również Madonną z Dzieciątkiem wśród Aniołów lub Dyptykiem Etienne'a Chevaliera zdobiło niegdyś kościół Dziewic w Melun we Francji. Umieszczony był nad grobem Agnès Sorel, metresy Karola VII. Dziś jest on podzielony na dwa panele. Lewy odwiedzający mogą podziwiać Galerii Malarstwa w Berlinie. Prawy znajduje się w Antwerpii.
Tajemniczy kamień z Dyptyku z Melun
Uwagę archeologów przykuł szczegół, który malarz umieścił na lewym panelu malowidła. Przedstawia on dwie postaci, w czerwonej tunice. Tuż obok malarz umieścił jego patrona - św. Stefana - a w jego prawą rękę wetknął Biblię. Fouquet namalował na niej charakterystyczny kamień. Ma on symbolizować sposób, w jaki zabity został święty. Został ukamienowany.
Archeolodzy - w tym prof. Steven Kangas, starszy wykładowca Wydziału Historii Sztuki w Dartmouth w USA - skupili się właśnie na samym kamieniu. Nie wygląda on bowiem jak zwyczajny nieobrobiony otoczak. Przedmiot nie dawał spokoju naukowcowi. W końcu postanowił skonsultować sprawę ze specjalistami. Ci widząc zdjęcie lewego panelu francuskiego dyptyku, od razu skojarzyli przedmiot z pięściakiem.
To nie obraz znanego artysty. Te zdjęcia z Podkarpacia!
Czym były pięściaki?
Tajemniczy przedmiot, który archeolodzy odnaleźli na Dyptyku z Melun, to pięściak. Był to rodzaj prymitywnego narzędzia. Miało formę obustronnie obrobionego kamienia. Wyróżniał je także charakterystyczny migdałowaty kształt. Wiek najstarszych przedmiotów tego typu datowany jest nawet ponad 2 mln lat! Towarzyszyły człowiekowi na różnych etapach jego rozwoju i historii. Co łączy je zatem z Dyptykiem z Melun?
Badanie kamienia z Dyptyku z Melun
Kamień z obrazu stał się szybko obiektem szerzej zakrojonych badań. Podjęli się ich archeolodzy z Uniwersytetu w Cambridge. Skupili się na jego kształcie, barwie i widocznych na nim ciosach. Jak się okazało, wyniki analizy pozwoliły zlokalizować region, z którego mógł pochodzić kamień. Do złudzenia przypomina on pięściaki aszelskie. Pochodzą one z regionu, w którym malarz stworzył dzieło. Mowa o przedmieściach Amiens, Saint-Acheul we Francji.
– Dane z naszych analiz kształtu, koloru i śladów obróbki przedmiotu widocznego na obrazie były zadziwiająco spójne z danymi dotyczącymi innych aszelskich pięściaków, znanych z obszaru, w którym żył Fouquet – przekazał James Clark z Wydziału Archeologii na Uniwersytecie w Cambridge.
Oznacza to, że przedmiot z z XV-wiecznego obrazu mieć nawet ponad pół mln lat!