H&M

i

Autor: unsplash Sieć H&M z problemami

Biznes

Sieć H&M z problemami. Powód? Wojna w Ukrainie i... upalny wrzesień

2023-09-30 9:18

H&M szykuje się na spadki sprzedaży. Wrzesień zgodnie z prognozami firmy ma być dla niej wyjątkowo niekorzystny. Powód? Decyzja o wstrzymaniu sprzedaży w Rosji w związku z wojną w Ukrainie i… pogoda. Wrześniowe upały także przełożą się na spadki.

Spadki sprzedaży Grupy H&M we wrześniu

Jak wynika z prognoz Grupy H&M sprzedaż we wrześniu 2023 roku zaliczy spadek. Może on osiągnąć poziom nawet 10% w walutach lokalnych w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 roku.

Do tej pory w roku obrotowym 2022/2023 (od 1 grudnia 2022) sprzedaż netto Grupy H&M podniosła się o 8%. Oznacza to że z poziomu 161,1 mln koron szwedzkich podskoczyła do 173,4 mln SEK. Jeśli chodzi o sprzedaż netto w walutach lokalnych, pozostała ona na niezmienionym poziomie.

Niepokojący może być za to wynik sieciówki w Europie Wschodniej. W ciągu 9 miesięcy roku obrotowego 2022/2023 sprzedaż Grupy spadła o 17 proc. w walutach lokalnych i o 7 proc. w koronach szwedzkich – z 15,2 mln SEK do 14,1 mln SEK.

Jak wyniki te interpretują specjaliści Wyniki w marki? Interpretują je w kontekście sytuacji związanej z wojną w Ukrainie. Działalność Grupy H&M w Rosji i Białorusi została całkowicie wstrzymana w końcówce listopada 2022 roku. Równocześnie prowadzenie działalności firmy w Ukrainie wstrzymane było od końca lutego 2022 roku. Zgodnie z planami marki większości sklepów sieciówki ma zacząć działać w Ukrainie od listopada 2023 roku.

Do wyników firmy odniosła się też dyrektor generalna sieci, Helena Helmersson.

– Sprzedaż w trzecim kwartale rozpoczęła się mocno po stłumionym popycie na odzież letnią przez zimną pogodę w maju. Z kolei początek sezonu jesiennego został opóźniony, ponieważ wrzesień na wielu naszych rynkach europejskich charakteryzuje się niezwykle upalną pogodą – przekazała.

H&M zamyka sklepy

Warto dodać, że Grupa H&M wciąż pracuje nad optymalizacją swojej sieci sklepów. Działania w jej ramach obejmują nie tylko likwidację części lokali, ale również przebudowę i otworzenie nowych lokacji.

Zgodnie z planem Grupy na 2023 rok, sieć zamknąć ma około 200 sklepów. Równocześnie planuje otwarcie około 100 nowych. Zamknięcia placówek planowane są głównie na rynkach dojrzałych. Z kolei nowe powstaną na rynkach rozwijających się.

Drożyzna na rzeszowskich bazarach i w sklepach

Nowa galeria handlowa w Małopolsce. Czołowe sklepy na liście