Fiskus ostrzega Polaków! Oszuści dzwonią z tego numeru
Krajowa Administracja Skarbowa ostrzega przed telefonami od osób, które podszywają się za pracowników tzw. skarbówki. - To próby wyłudzenia danych o rachunkach bankowych podatników – alarmuje KAS. W wydanym przez instytucję komunikacie czytamy, że „osoby podające się za „urzędników skarbowych” telefonują z numeru oznaczonego cyframi 801 055 055 w związku z rzekomym niepłaceniem podatku przez pracodawcę podatnika”.
- W trakcie rozmowy próbują uzyskać informację o uzyskiwanym wynagrodzeniu za pracę i numerze rachunku bankowego podatnika, na który jest ono wypłacane. Krajowa Informacja Skarbowa i urzędy skarbowe nie prowadzą takiej telefonicznej weryfikacji rozliczeń pracodawców i nie zbierają w ten sposób informacji o dochodach podatników – podkreśla KAS.
ZOBACZ: W którym mieście za paliwo zapłacimy najmniej?
Fiskus alarmuje! Co robić, gdy oszuści zadzwonią?
Krajowa Administracja Skarbowa tłumaczy, co robić w przypadku, gdy oszust uzyska dostęp do danych np. do logowania konta bankowości internetowej.
- jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem,
- zmienić hasło do bankowości internetowej,
- jeżeli doszło do wyłudzenia środków finansowych lub danych, zgłosić ten fakt na najbliższym komisariacie Policji.
Spoofing – oszuści podszywają się pod banki i instytucje
Metoda oszustwa, tzw. spoofing jest dobrze znany służbom.
Cybeprzestępcy używają różnych ogólnodostępnych narzędzi w sieci, które pozwalają dzwoniącemu podszywać się pod dowolnie wybrany przez siebie numer. Najczęściej podają się za pracowników banków lub instytucji państwowych – czytamy na stronie www.gov.pl.
Oto kilka wskazówek, jak uchronić się przed oszustami:
- Zachowaj szczególną ostrożność, gdy ktoś będzie do Ciebie dzwonił i przedstawiał się jako pracownik banku lub innej instytucji. Pamiętaj, że nawet jeśli numer, z którego dzwoni, jest taki sam, jak ten podany na oficjalnej stronie, połączenie może być sfałszowane. Skontaktuj się ze swoim bankiem, samodzielnie wybierz numer na klawiaturze telefonu i zweryfikuj, czy osoba, która do Ciebie dzwoniła, mówiła prawdę.
- Pamiętaj, że pracownik banku ani inny przedstawiciel instytucji nigdy nie będzie Cię prosił o podawanie prywatnych danych oraz jakichkolwiek haseł czy kodów dostępu. Jeśli ktoś do Ciebie zadzwoni i to zrobi, natychmiast się rozłącz i zgłoś sprawę do swojego banku.
- Sprawdź, jakie zabezpieczenia wprowadził Twój bank i w jaki sposób możesz zweryfikować, tożsamość pracownika, który się z Tobą kontaktuje. Coraz więcej banków udostępnia taką funkcję poprzez wykorzystanie swojej aplikacji mobilnej.
- Nie otwieraj przesłanych linków ani załączników, jeśli nie znasz nadawcy i nie masz pewności, co mogą zawierać otrzymane treści.
- Dbaj o bezpieczeństwo swoich haseł, stosuj weryfikację dwuetapową.
- Aplikacje pobieraj tylko z zaufanych źródeł.
- Aktualizuj swój sprzęt i oprogramowanie, z którego korzystasz.
- Korzystaj z oprogramowania antywirusowego.
Polecany artykuł: